...just my 2 cents on popular culture

...just my 2 cents on popular culture

luni, 22 iulie 2024

ARTmanie post pandemie.Cronici întârziate - II -Artmania 2023

 

ARTMANIA 2023



Ca si dățile trecute, activitatea a fost împărtită pe mai multe  scene, de data asta 3: ARTMANIA SPOT (scena mare) și VOICE OF ODIN (scena mică) în Piața Mare și una adițională FREYJA`S WEEPING în Piața Huet.

 


Vineri 26 iulie 2023

SCENA ARTMANIA SPOT  

SAMAEL

7.00-7.50 PM

La 7.00 pm fix, că doar vorbim de o formație elvețiană, au intrat pe scenă Vorph, Xy &Co. Aceeași atmosferă care emană și din inregistrări, cu vocea lui Vorph care scuipă venin, XY care se imparte între clape și baterie, basistul care semăna cu Krossfire.Din păcate un show care pierde mult dacă se desfășoară pe lumină.

Setlist:Intro, Rain, Samael, Slavocracy, Luxferre, Son of Earth, The Ones Who Came Before, Solar Soul, Shining Kingdom, Infra Galaxia, Reign of Light, Baphomet`s Throne, Black Trip, Black Supremacy.Majoritatea de pe Ceremony … și Passage  dar și câte ceva de pe albumele mai noi.Din păcate doar una de Eternal, aș fi vrut să văd The Cross live.Oricum interesul meu pentru ei a scăzut după același Eternal, dar poate era trupă cea mai asteptată de către mine la acest festival. 


PAIN OF SALVATION

8.30-9.30 PM

POS sunt una dintre formațiile a căror muzică se lipește instant de mine chiar dacă nu i-am văzut /auzit înainte.Din activitatea de mea de mergător la concerte, mi-a fost dat să văd mai multe tipuri de trupe, indifferent de gen : unele nu se lip de mine live dacă nu am aprofundat înainte câte ceva din catalogul lor ( dacă nu vorbim de trupele déjà preferate ), altele , cum e cazul Pain of Salvation, Katatonia, se lipesc din prima, fară preparațiuni premergătoare, cum spuneam mai sus, iar a treia categorie nu se lipesc defel, indiferent de nume, notorietate, gen ș.a.m.d. Daniel Gildenlow, vocalistul și compozitorul principal al trupeților a venit cu un tricou cu Mandalorian.Setlist:Accelerator, Reasons, Meaningless, Wait, Used, Restless Boy, On a Tuesday, Falling, The Perfect Element.Câte trei piese de pe Panther (prospăt apărut 2023), In the Passing Light of Day și The Perfect Element, Part I.

                                


EMPEROR

10.10-11.30 PM

Emperor, monument al blackului norvegian in his prime ( dacă vreți puteți găsi detalii pe internet despre legăturile membrilor cu celebrul Inner Circle), dar, știți cum e cu monumentele, ca și cu mersul  la muzeu ( știu că o să fiu lapidat pentru asta…).Dacă peste Samoth se vede că au trecut anii, Ihsahn rămâne acelasi hipserel vesnic tânăr.După cum am mai zis pe aici, zona mea de interese din black e puțin alta ( Arcturus,Borknagar, Solfald, Vintersorg, Ulver ( chiar perioada când făceau black, nu cea de acum), Enslaved ( toate perioadele),iar din cei mai noi 1914 și Whiteward.Așa că nu pot să-mi dau cu părea la nivel de cunoscător, dar la nivel de show parcă asteptam la puțin mai mult , proiectii, etc .Setlist:In the Wordless Chamber, Thus Spake the Nightspirit, Ensorcelled by Khaos, The Loss and Curse of Reverence, With Strength I Burn, Curse You All Men!, Towards the Pantheon, The Majesty of the Nightsky, I Am the Black Wizards, Inno a Satana, Into the Infinity of Thoughts, Ye Entrancemperium.După cum se vede majoritatea au fost de pe Anthems… și In the Nightside…

 

SCENA VOICE OF ODIN

ASEMIC

7.55-8.25 PM

Din ce am putut prinde, un fel de Animals as Leaders de România, ceea ce e foarte bine, cu condiția să rămână la nivelul de instrumental, adăugarea vocii ar strica toată vraja.Pot zice că se numără printre descoperirile plăcute de la această ediție a festivalului.

W3 4R3 NUM83R5

9.35-10.05 PM                                                                       

Not my cup of thea. Vocalul totuși are potențial poate și pentru alte subgenuri.

 

SCENA FREYJA`S WEEPING                            

Filme norvegiene până târziu după miezul nopții, retrăgăndu-ne din Piața Mare mai ne trăgeam sufletul în Huet, înainte de-a pleca la cazare.

 

Sâmbătă 27 iulie 2023

SCENA ARTMANIA SPOT  

VULTURE INDUSTRIES

7.00-7.50 PM

N-am prins.

 

TESSERACT

8.30-9.30  PM

Prima dată când îi văd live, practică un amestec de prog cu djent ( dacă tot amintisem mai sus de AAL), plin de energie, sensibilizează și pe pe cei care nu le cunosc muzica.

Setlist:Natural Disaster, Of Mind - Nocturne, Dystopia, War of Being(Live debut),  Smile, The Arrow, Concealing Fate, Part 2: Deception, Concealing Fate, Part 1: Acceptance,Juno.



 

PORCUPINE TREE

10.00-11.30 PM

O trupă pe care nu cred că se mai aștepta cineva să o mai vadă live vreodată ( ca și în cazul Emperor, dar despre reuniunile astea intempestive cu altă ocazie).Nu cunosteam mai nimic ( cu exceptia ultimului album) din muzica lor, mai mult stiam din activitatea solo a lui Steven , pe care il văzusem tot la Artmania în 2018.Începe  cu rugămintea (întalnită  și la alte concerte) concertul să fie unul phone-free, fără poze și filmări, mai ales cu bliț. Din păcate fără basistul Nate Navarro care se putea auzi doar pe bandă ( Steven chiar glumea despre basistul virtual), dar cu Gavin la tobe, despre care am vorbit la ediția 2022. Per ansamblu, un concert antrenant, care, chiar dacă nu te transformă într-un fan die-hard, măcar îți dă sentimentul unui timp folosit cu folos.

Setlist:Blackest Eyes, Harridan, Of the New Day, Open Car, Dignity,The Sound of Muzak, Chimera's Wreck, Anesthetize, I Drive the Hearse, Sleep Together, Halo și Trains (la bis).Din fericire pentru mine majoritatea pieselor au fost de pe Closure / Continuation (4) și In Absentia (3).

 

SCENA VOICE OF ODIN

7.55-8.25 KOIKOI

O trupă sârbească de indie rock, n-am prins decât vreo două piese, dintre care mi-a rămas în cap Misisipi (scris chiar așa).Încă o surpriză plăcută la ediția de anul acesta, mai târziu i-am urmărit pe net și nu m-au dezamăgit, i-aș revedea oricând live.

 

SCENA FREYJA`S WEEPING

FOLKET BORTAFOR NORDAVINDEN și filme norvegiene.

 

Duminică 28 iulie 2023

SCENA ARTMANIA SPOT  

7.00-7.50 PORT NOIR

N-am prins.

8.30-9.30 HAKEN

Trupeții, pe care il văzusem tot la Artmaniaîn 2018au intrat pe scenă cu cămăși același model,la prima vedere hawaiene,  dar de fapt inspirate de coperta ultimului album, Fauna . Tot timpul mi-a plăcut la ei modul în care combină  progul vechi englezesc ( și aici mă duce gândul la Genesis ) cu metalul. Un concert ok, parcă totuși sub cel din 2018.Setlist:Taurus, Sempiternal Beings, Cockroach King, Invasion, Lovebite, Prosthetic, Pareidolia, The Architect.

 

WARDRUNA

10.10-11.40 PM

N-am urmărit cu sfințenie serialul Vikings, nici nu pot spune că m-au dat foarte tare pe spate data trecută când au fost la Artmania 2019.A fost însă un show pe cinste, în ciuda ploii care ne obligă să stăm pe la măsuțe, efecte, lumini, instrumentații, totul la superlativ.

 

SCENA VOICE OF ODIN

ROADKILLSODA

7.55-8.25 PM

 Nu am prins.

SIRENIA

9.35-10.05 PM

A doua oara după 2010 la Artmania,  ploaie cât cuprinde.Proiectul lui Morten Veland, inițiat după ce părăsise Tristania ( cofondată tot de el), în genul atît de la modă la sfîrsitul anilor 90 și începutul mileniului 3 , așa-zisul gothic metal, de fapt un fel de doom-death cu faze simfonice și voce (și ) feminină pe lângă growl-ul masculin, a fost poate sub concertul din 2009, dar nostagicii acelor vremi s-au simțit gâdilați la corason.Cumea , cel mai mult mi-a plăcut Voyage, Voyage , coverul după Desireless.

 

SCENA FREYJA`S WEEPING

FOLKET BORTAFOR NORDAVINDEN

***

Concluzii: Și în anul acesta am fost tot în formație de trei, cu juniorul, ca și anul trecut, și am văzut de data asta toate reprezentațiile. Al doilea an de revenire după hiatusul pandemic, lucrurile reintră în normalitate, public divers, de la bătrîni (pardon) veterani ca subsemnatul, până la adolescenti fața de care mă miram de ce tricouri poartă, cu trupe care erau în vogă pe când erau ei doar în proiect, ceea ce e foarte bine. Tricouri mai acătării: Atlantean Kodex, Edge of Sanity, Dodsheimgard, Obey Cthulhu by Rlyeh ( scris cu caractere  Coca-Cola), Marillion, The Flower Kings.Ca și anul trecut, pentru achiziționarea celor de-ale gurii, s-a făcut tranziția de la tokenuri la cardurile emise de cei de la BT.

Și ca să nu credeți că stau chiar așa de bine cu memoria, da, m-am ajutat de pagina festivalului de pe WOOV AP și https://www.setlist.fm/.

marți, 16 iulie 2024

ARTmanie post pandemie.Cronici întârziate - I -2022

 

Prolog.

            Se vede cu ochiul liber că în ultimii ani am lăsat-o mai moale cu blogheritu (moale de tot chiar), printre motive fiind și lipsa cronica de timp, drămăluit cu parcimonie între serviciu și familie.Am lăsat-o mai moale cu mai multe lucruri( filme, seriale, tv) nu numai cu blogul, cu muzicile am noroc cu telefonul și cu faptul că sunt singur in birou la serviciu și că nu am program cu publicul decât sporadic și (teoretic cel puțin) cu programare.Și apoi, qui prodest?Sau ,că să parafrazăm pe unul din idolii adolescenței și studenției mele (Cioran, care, ca fapt divers, își dădea duhul exact in ziua in care aveam eu proba de română oral  la Bacalaureat – 20.06.1995):”A quoi bon...”.La câți cititori avea blogul acesta în zilele lui bune, să nu mai zic acuma, nu prea are la cine ajunge cele scrise de mine.Nu că mi-ar fi păsat vreodată de…..

            Și atunci de ce să-mi pierd timpul, pe care oricum nu-l am, cu cronicareala și alte baliverne?

            Și tot singur am găsit și raspunsul: scriu pentru mine, pentru a-mi defragmenta și aranja și fixa ideile, de o vreme constat că am început să uit, poate nu de tot, dar cel puțin am început să încurc datele, anii, cine ,când a cantat și unde, mă mai și cert cu tovarășii pe tema asta.O fi de la oboseala cronică, o fi de la o prematură senilitate, cine știe? Bine-bine, se poate spune, dar pentru asta e jurnalul .E adevărat că prin adolescență mă chinuia talentul diaristic, dar acum ne lovim de aceeași problemă: timpul.Si atunci am ajuns la concluzia că dacă scriu pentru blog, e ceva imperativ, un dead line , un ceva care să mă facă să mă mobilizez…..Am început în iarna anului trecut  un proiect prin care prezentam in fiecare lună alegerile mele dintre albumele apărute luna respectivă.Am rămas la ianuarie.Am mai găsit prin calculator o mulțime de cronici începute și rămase la stadiul de draft, o să le definitivez si postez aici, asa”postume”.

            Vol.I  ARTmania 2022 , 22-24 iulie –ediția aniversară  XV

            La câteva luni după ce milenialul Covid 19-22 s-au retras din prim-planul vieții noastre alaturi de rudele sale mai bătrâne ,a fost să fie în final și Artmania 2022. Bilete aveam luate pentru editia 2021 dar cum nu se ținuse din motivul știut, erau valabile și pentru 2022. Prima dată când mergem în variantă de trio, incluzându-l și pe junior la prima sa participare.

            Ca de obicei, am mai condimentat printre cu concerte cu ceva vizite la Zoo, Muzeul de istorie naturală, Turnul Sfatului, Turnul Bisericii Evanghelice,la Bruckental n-am mai ajuns, era deja prea mult pentru cel mic .

            Ostilitățile s-au desfășurat pe două scene, scena mare ARTMANIA STAGE, cu spatele spre Turnul Sfatului și, diametral opusă,scena mică ROCKWATCH STAGE. 

DAY 1

BUCOVINA

07.00-07.45 PM

Sentimentul pe care l-am încercat intrând in Piața Mare pe acordurile lui Crivăț&Co a fost similar cu ce simțeam la primele mele concerte mari, acum 20 de ani, starea aceea de bucurie care te umple de mai să-ți dea lacrimile.A doua oară când vedeam trupa moldavă live ( după clubul Flex Arad 2017), au sunat brici ca de obicei,  singurele minusuri  fiind scurtimea setlistului ( deh, trupă de deschidere) și pretul merchului ( pe vremuri făceam mișto de Behemoți că aveau merch  branduit inclusiv la chestii foarte lumești, iată că și Bucovinenii au cercei, și nu la câțiva lei).Mă bucuram că botezul juniorului întru Artmania a fost să fie exact pe Bucovina, pe care-i știe foarte bine ca si coloană sonoră pentru activitățile de forță de acasă ( spart/cărat/clădit lemne șamd).

Setlist:  Stele călăuză, Carari In Suflet,  Duh,   Luna Peste Varfuri, Straja,Ultima iarnă,   Spune tu, Vânt ,  Sub Piatra Doamnei, Mestecăniș.

 


STONED JESUS

 08.05-08.45. PM

Nu le aveam defel cu metalul ucrainian înainte, nici măcar pe  Jinjer nu-i cunoșteam, singura trupă pe care o știam era  1914” pe care-i aveam deja de un an în heavy rotation cu cele două albume axate ca tematică pe WWI. Culmea, după ce a inceput războiul la ei nu i-am mai putut asculta. Dar să revenim la SJ, după cum amintisem mai sus, nu-i cunoșteam dinainte, cică era primul concert internatinal de la  invazia rusească din februarie, practică un fel de stoner. Nu sună rău dar prefer my stoner doomy. Set list:Bright Like the Morning , Electric Mistress , Thessalia ,Porcelain,I'm the Mountain ,Here Come the Robots .

 

ALTERNOSFERA

 09.05-10.05 PM 

Nici de ei nu aveam mare habar dinainte, asa-a eu mai greu cu astea de prin mainstream. Mi-a plăcut mai mult decât m-aș fi așteptat, așa că mi-am lăsat aroganțele deoparte și m-am bucurat de concert.

 

TRANSATLANTIC

10.30-12.00 PM   

Un combo de monstri sacri ai progului (Neal Morse, Mike Portnoy și Pete Trewavas), cunosteam bine ultimul album. Păcat de unele probleme tehnice ( picase sunetul la chitara lui Roine Stolt, moment acoperit foarte bine de ceilalți trupeți). Puțin atipică așezarea pe scenă, bateria fiind în față, în colțul din stânga ( dreapta cum se vede dinspre public), cei din față putând vedea absolut tot ce facea master Mike, ceea ce în mod normal, cu bateria în spate pe riser nu se prea poate vedea. Mai ales că Portnoy bătea când de pe scaun, când din picioare.Proiecțiile steam punkish. Din păcate nu am putut sta pâna la final din cauza celui mic.Setlist:  Overture: The Absolute Universe,  Reaching for the Sky,  Overture,  Rose Colored Glasses,   Evermore,  Is It Really Happening?,  Dancing With Eternal Glory,  We All Need Some Light,  Duel With the Devil,  My New World,  All of the Above,  Stranger in Your Soul.

 

 

DAY 2

VINTAGE CARAVAN

07.00-07.30 PM

N-am servit.         

 

LEPROUS

 07.50-08.50 PM

Îi văzusem tot la Artmania , la ediția din 2018, dar spre deosebire de atunci, acuma s-a nimeri să mă prindă, data trecută  mi se păreau oarecum seci, chiar dacă showul fusese unul multimedia, cu proiecții  și toate cele. Setlist:  Out of Here,  Stuck,  Below, The Price, Running Low, Foe, From the Flame, Nighttime Disguise, Slave,  The Sky Is Red.

 

CULT OF LUNA

09.20-10.20 PM

Treburi administrative ( papa, baie, bere) m-a făcut să nu dau mare atenție trupeților așa că nu mă pronunț. Setlist:  Cold Burn, Nightwalkers,  I: The Weapon,  In Awe Of,  Blood Upon Stone.

 

MESHUGGAH

11.05-12.30 PM                               

Vârful de lance al djentului, (care fie vorba  între noi, nu e un gen muzical, he,he) o prestație super profi, aproape  matematică. Ostilitățile au început cu   Broken Cog de pe ultimul album, prospăt ieșit, după care nu ne-au lăsat să respirăm vreme de un ceas și ceva.De data asta am rămas până la final, restul trupeților mei plecând la cazare. Setlist:Broken Cog,Light the Shortening Fuse, Rational Gaze, The Hurt that Finds You First,  Ligature Marks, Born in Dissonance, In Death - Is Life,   In Death - Is Death, The Abysmal Eye, Straws Pulled at Random, La bis:  Demiurge, Future Breed Machine.

 

 Pe ROCKWATCH STAGE  (scena pentru bebeluși cum zicea Andy Ionescu )  între 10.20  și 10.50 s-au produs TAINE , care de multă vreme nu mai este doar varianta  romanească a celor de la  Death, cu al lor technodeath ireproșabil. Singurul minus, la sunet, poate dacă erau pe scena mare, era altă treabă.Setlist:Three days in Darkness, The Devil Inside, The World does not Change, Dark Days of our Lives,  To Infinity, Resurrection .

 

DAY 3

Dimineața, după ce îî urcasem pe ai mei pe tren spre casă, dau un tur pe la Casa Altemberger ( Muzeul de Istorie) ca sa-mi intru în stare, iar când treceam prin Piața Mare pe la 10.00, constat că ajunseseră deja camioanele cu logistica celor de la Mercyful Fate.


DOR DE DUH

07.00-07.30  PM

Adevărata jumătate din vechiul Negură Bunget (Hupogrammos și Sol Faur), albumul precedent m-a dat peste cap, cu melanjul de folk, prog, black poate și ceva post, care m-au facut să și mă pun să recapitulez tot fantasticul românesc pe care îl citisem sau (nu) vreodată. N-aveți idee ce bine merge Voiculescu pe fond Dordeduh.A doua vedere după Flexfest vol.1 2018.Același minus ca și la Bucovina , trupa de deschidere, setlist limitat. Punct.Cu acazia asta m-am ales și cu un tricou cu Dordeduh, pe care il port cu mândrie cam pe la toate concertele de atunci încoace.Setlist:Desferecat, Descânt, De neam vergur,În vieliștea uitării

                                                           


                                 

PINEAPPLE THIEF 

07.50-08.40 PM

Am aflat doar mai târziu că este trupa lui  Gavin Harrison, toboșar de prog care mai prestează și cu Steven Wilson în Porcupine Tree sau chiar cu King Crimson.Poate dacă știam asta la fața locului acordam o atenție mai mare trupeților, așa nu am rămas cu mare lucru, fiind o perioadă de relax în așteptarea celor de la Testament . Setlist: Give It Back , In Exile , Our Mire , That Shore , Wretched Soul , White Mist , Nothing at Best .

 

TESTAMENT

09.10-10.20 PM                                               

 În vremurile pandemice Titans of creation mi-a fost alături ca și soundtrack pentru muncile fizice domestice mai greuțe de multe ori, așa că eram familiarizat cu ultimul lor album, păcat că nu au cântat decât două piese de pe el (Children of the Next Level și WWIII) iar la Alone in the dark eram déjà în extaz, cu albumul Legacy facându-mi botezul întru Testament. Adevăratul cap de afiș al ediției XV de Artmania pentru mine (fără să minimizez defel Transatlantic, Meshuggah sau Mercyful Fate), cenusăreasa thrashului american, underated fața de Big 4, în lineup-ul actual fiind cel puțin doi meseriași care bat la fund pe oricare dintre omologii lor din Big4 ( îmi asum ce zic)  Alex Skolnickși Dave Lombardo.Începuse să plouă de ceva vreme, dar nu a mai contat,puteam sta la scut la Mercyful Fate.Setlist:Rise Up , The New Order , The Pale King , Children of the Next Level , Practice What You Preach , WWIII ,  D.N.R. (Do Not Resuscitate) , The Formation of Damnation , First Strike Is Deadly , Over the Wall , Into the Pit , Alone in the Dark .

 

ROCKWATCH STAGE

REVOLVER 

10.25-11.00  PM

 

 

MERCYFUL FATE

11.20-12.30 PM                                                                                                                      

Personal il prefer pe King pentru activitatea solo, dar mai aveam un motiv să fiu acolo și anume chitaristul Mike Wead, fost membru Candlemass și apoi mastemind la Memento Mori, una dintre trupele mele de suflet.( Îmi amintesc și acum de  posterul cu MF ce-mi trona pe peretele de cămin din facultă prin anii `90, pentru Wead, evident).După ce a terminat cu prezentarea respectelor către Baphomet (într-un fel mă bucuram că plecase piticul meu acasă, n-aș fi știut ce să-i explic la vederea unui nene în toată firea ce pupă de zor efigia unui gigantic țap înscris într-o pentagramă întoarsă) maestrul King s-a apucat de muzică.Și de teatru.Doar novicii întru metal probabil nu știu că maestrul King a fost printre inițiatorii aparițiilor live teatrale, puțin horror și oculte, cu costume, machiaje, cu o scenografie bine definită pentru a te întroduce cum trebuie în ”poveste”.Cred că numai bunelul Alice Cooper  l-a precedat.Să nu mai vorbim de vocea caracteristică și poate cu cel mai larg spectru dintre toți vocaliștii de metal.Spre final, master King își cere scuze că nu poate respecta setlistul inițial, fiind deja depășit timpul pentru închiderea spectacolului, organizatorul fiind pasibil de amenzi din partea autorităților, așa că la bis vor cânt o piesă mai scurtă .Setlist:The Oath , A Corpse Without Soul , The Jackal of Salzburg , Curse of the Pharaohs , A Dangerous Meeting, Doomed by the Living Dead , Melissa , Evil , Come to the Sabbath ,  La bis:  Black Funeral .

 *

Zicea cineva, în glumă,că de fapt Armania 2022 a fost un fel  de congres al celor mai buni toboșari din lume, și nu e foarte departe de adevăr, dacă îi iei pe rând, strict în ordinea apariției, pe Mike Portnoy, Tomas Haake, Dave  Lombardo și Gavin Harrison.

Așa a trecut și ediția nr.XV, prima după pandemie și pentru mine, prima în care l-am dus cu noi și pe junio, să vadă și el ce fac ai lui când pleacă pe la concerte.

Și ca să nu credeți că stau chiar așa de bine cu memoria, da, m-am ajutat de pagina festivalului de p Woov AP și https://www.setlist.fm/

duminică, 12 martie 2023

DOOMEEKUS MONTHLY PICKS - IANUARIE 2023 (I)

            Halal moment mi-am găsit și eu să șterg praful de pe blogul ăsta, a trecut peste noi o pandemie și deja un an împlinit dintr-un război la fruntarii care nu pare a se sfârși prea curând.Și ca să ieșim din distopia perpetuă în care trăim de vreo 3 ani de zile ( nu că înainte erau toate roz), zic să ne aplecăm puțin spre muzicile care de cam juma' de secol (depinde pe cine întrebi) și-au împrumutat numele generic din o anumită parte a tabelului periodic al elementelor (care întâmplător poartă și numele unui rus, inventatorul său) și anume Metalele.* Așa că mi-am propus să dau drumul la aceste ”Doomeekus monthly picks” în care mă voi opri la 3-4 albume în fiecare lună, fără pretenții de ierarhizare, fiind vorba pur și simplu de muzicile care mi-au intrat cel mai bine în ureche dintre albumele lansate în luna respectivă.Nu-i musai nici ca aceste alegeri să se regăsească în retrospectivele pe 2023, până la sfîrșitul anului se pot întâmpla multe.Să purcedem:

        

         1. OBITUARY - Dying of Everything (Relapse)


          Când m-am apucat de metale (ce tânăr eram, 15 anișori!), Obituary aveau deja la activ două albume mari și late  ( Slowly … și Cause…..) ce au cristalizat poate cel mai recognoscibil sound al unei trupe de death metal ever .Nici nu apucasem să ascut ceva de pe noul LP (sunt tributar exprimării, poate acum desuete, de album, LP , EP, când în prezent industria muzicală operează cu alte unități de măsură) până mi-a sărit în ochi coperta sus pomenitului album.Ferm convins că e ceva pictură celebră de care nu știam, am făcut ceva săpături și așa am dat de regretatul artist plastic polonez Mariusz Lewandowski  ( nici o legătura cu fotbalistul) și despre care am mai aflat că a mai avut ceva colaborări cu trupe de metal , poate cea mai notabilă fiind ( vizual vorbind) cea cu  Bell Witch pentru albumul Mirror Reaper, care de altfel a și marcat începutul colaborărilor artistului cu trupe din zona metal.Revenind la muzică, e același old school death metal, poate au mai redus motoarele ,  puțin mai mult groove, dar vorbim de același soud marca Obituary, frații Tardy & Co se țin tare și la bătrânețe.



 
 

         2. AHAB – The Coral Tombs (Napalm)


          O să încep tot de la prima impresie , și anume cea vizuală, primul contact  cu un album al oricărei trupe muzicale fiind (cel putin pentru edițiile în format fizic – vinil, cd, casetă) cel vizual. Ascultasem ceva Ahab și înainte de aparitia lui The Boats Of The Glen Carrig, dar nu-mi căzuse cu tronc nici o copertă pînă atunci.Gândul mi-a zburat imediat la Dave Patchett și la lucrările sale pentru coperțile albumelor  Cathedral , mai ales pentru celebrul Forest of Equilibrium.Sau ,de ce nu, având în vedere tematica puțin steampunkish, la Stan-W Decker ,cel ce s-a ocupat de copertile ultimelor albume Pyogenesis.Săpând mai mult, am aflat că de fapt este Sebastian Jerke, artist care și acesta are în portofoliu o grămadă de trupe de metal.Revenind la muzică, trupeții îsi intitulează stilul ca "nautic funeral doom", iar dacă pe albumele trecute găsim referințe către Herman Melville și al său Moby Dick (de la numele trupei pănă la inpirația pentru The Call of the Wretched Sea), E. A. Poe  - Povestea lui Arthur Gordon Pym pentru The Giant , “Narrative of the Most Extraordinary and Distressing Shipwreck of the Whale-Ship Essex” de Owen Chase  ( nu am gasit să fi fost tradus și în românește), respectiv  ‘‘În inima mării’” de Nathaniel Philbrick pentru The Divinity of Oceans și romanul omonim al lui William Hope Hodgson pentru The Boats of The Glen Carrig, în cazul albumului de față avem de-a face cu Jules Verne și al său ”20.000 de leghe sub mări” dând peste dom’ profesor Arronax încă din prima piesă.Tot timpul m-am întrebat de ce nu avem un album Ahab inspirat de HP Lovecraft, ce mediu poate fi mai potrivit pentru mythosul lovecraftian decât imensitatea spatiilor abisale ale oceanului.Răspunsul l-am găsit într-un interviu de acum aproape 10  ani în care trupeții consideră că ar fi ” boring” din moment ce alte atâtea trupe  își iau inspitația  din Lovecraft.

          Poate cel mai bun album al lor, beneficiază și de colaborarea unor nume notorii în zonă Chris Dark (Ultha) și Greg Chandler (Esoteric).

 

 




        3.  KATATONIA - Sky Void of Stars (Napalm)


          Despre Katatonia am mai vorbit pe aici cu ocazia concertului lor de la Artmania din 2016.După colosalul Fall of Hearts  a urmat reusitul  City Burials, am zis reusit dar fără a fi colosal, Katatonia loveste din nou și în acest început de an cu Sky Void of Stars, în acelasi stil melancolic, puțin gothic, mai nou proggy.Nu știu dacă e la nivelul lui Fall … dar sigur e peste City Burials. Încă mai dezbat.

 



 

Inspiratie:

https://www.angrymetalguy.com

https://metalinjection.net

https://www.antiheromagazine.com

https://www.metal-rules.com

 

*( mai am ceva  restanțe la capitolul retrospective pe ultimii 3 ani…)